Jaren geleden was ik op wandelvakantie met een groep. De oorspronkelijke begeleider was ziek geworden en de organisatie had lastminute iemand anders gevonden. Ondanks het feit dat deze man veel ervaring had in het begeleiden van groepsvakanties, slaagde hij er toch in om zo veel verkeerde dingen te doen, dat hij mij inspireerde om deze nieuwsbrief te schrijven, ginder in de zon, naast het zwembad, ik zie het nog voor me. Daarnaast waren er een paar “zware elementen” in de groep, ik bedoel hiermee mensen die begrenzing vragen, anders worden ze destructief in de groep.
Want bij leiding geven is er een basis die in elke context terug komt, op de werkvloer, op vakantie, bij het dansen, in een klas, …
Voila, hier komen de tips:
- Wees onduidelijk over het doel, laat mensen liever raden, het is een ‘spel’. Geef ook zeker geen informatie over : de weg naar het doel, de grenzen, de manier van werken, afspraken in de groep,…
- Als iedereen in de startblokken staat om te vertrekken, stop ze dan en laat ze wachten. Dan kan je lekker veel energie verspillen en worden mensen gefrustreerd.
- Zorg voor veel afwisseling in de snelheid van het stappen/ werken, los van het terrein, de behoeften van de groep, de temperatuur of andere werkomstandigheden.
- Laat mensen bij voorkeur werken aan een snelheid die te hoog of te laag is, dan steken ze veel energie in zich aanpassen. Loop zelf een eind voorop, dan zien ze jou lekker niet.
- Luister niet naar je medewerkers, vooral niet als ze constructieve bijdragen geven aan het bereiken van het doel of het groepsproces.
- Als er HSP’s in je groep zitten, luister dan vooral niet naar hen, het is altijd wel iets met ze. Waar blijven ze het halen?
- Maak geen echt contact met je medewerkers individueel of in groep. Zo kom je niets te weten wat er leeft, dat is gemakkelijk.
- Laat beslissingen die ze niet belangrijk vinden of waarover ze als groep veel verschillende meningen hebben, over aan de groep. Help hen niet om tot een beslissing te komen, maar zeg dan : dit is aan jullie, kies maar. Veel tijd kan verloren gaan op deze manier.
- Als je medewerkers denigrerende opmerkingen hoort maken over anderen, reageer dan niet, het zorgt voor lekker veel onveiligheid.
Vaak krijg ik de vraag van leidinggevenden: hoe kan je medewerkers motiveren? Wel dat kan je niet. Medewerkers zijn gemotiveerd of zijn dit niet (of zijn anders gemotiveerd). Je kan wel een werkklimaat creëren waarin motivatie kan in leven blijven en groeien. Of je kan ervoor zorgen dat mensen heel rap hun motivatie verliezen of weggaan. De groepsdynamiek is hierbij een belangrijk onderdeel, waarbij de leider een cruciale rol speelt.